Pre pomáhajúce profesie - dula, pôrodná asistentka, masérka viem vytvoriť zľavu v hodnote od 10% podľa počtu produktov. V prípade záujmu mi napíš na eva@mojerebozo.sk

Bolestivá menštruácia - rebozo ako láskavý pomocník

5 spôsobov ako si uľaviť počas menštruácie.
Predĺžený dotyk láskavých rúk. Do tejto vety sa dá zhrnúť čo v sebe skrýva používanie šatky rebozo. Dlhá tkaná látka z bavlny či ľanu ti zabezpečí úľavu počas menštruácie, teplo počas chladných dní a pocit bezpečia vďaka rôznym štýlom viazania - nielen v oblasti panvy.
Ako šatku využiť v prípade, že ťa počas cyklu sprevádzajú nepríjemné kŕče či neznesiteľné bolesti? Mám pre teba 5 dôvodov - spôsobov, prečo mať rebozo stále po ruke ☺️
Ešte pred tým ako budeš čítať o výhodách reboza počas bolestivej menštruácie, chcem spomenúť, že zdravá menštruácia nebolí a že krvácanie je len jedou zo štyroch fáz ženského cyklu. Na to, ako prebehne ONA, vplýva aj to, ako k sebe pristupujeme počas ostatných troch fáz nášho cyklu -
folikulárna, ovulačná a luteálna. Nejdem dopodrobna rozoberať ženský cyklus, odporúčam napríklad profily zamerané na edukáciu a poradenstvo v tejto téme: 
🪷Katarína z https://bagniari.com/. 
 
ZAVINOVANIE BRUŠKA šatkou REBOZO
 
- môžeš sa stretnúť aj s pojmami ako zavinovanie maternice (v spojitosti s obdobím šestonedelia) či zavinovanie panvy
Zavinovanie pomocou šatky rebozo či opasku faja je odrazom láskavosti k sebe samej. V oblasti panvy sú uložené ženské reprodukčné orgány. Je to priestor kde hromadíme na fyzickej úrovni mnohé naše nevyjadrené pocity, nespracované emócie či strachy. Nerovnováha vo vzťahoch, nedostatok sebalásky, nezdravá strava... to všetko sa môže počas krvácania prejaviť ako kŕč, nevoľnosť či bolesť krížov. Zavinovanie bruška, intuitívne či cielene počas cyklu, pôsobí na tieto orgány harmonizujúco, dodáva teplo a pocit bezpečia a je oporou kosti krížovej. Zavinovanie môžete ukončiť jednoduchým založením konca reboza o šatku alebo vytvoriť uzol či už na kosti krížovej alebo v podbrušku či na boku - podľa toho, akú časť panvy chcete masírovať, stabilizovať a podporiť. Videonávod ako si REBOZO uviazať odo mňa už čoskoro.
WhatsApp Image 2024-01-06 at 16.59.53     WhatsApp Image 2024-01-06 at 17.00.19     WhatsApp Image 2024-01-06 at 17.01.36
 
Krásne o zavinovaní (nielen po pôrode) rozpráva česká pôrodná asistentka Anna Kohútová - https://www.youtube.com/watch?v=NAXbIAlqRRQ&t=721s Z Aničkiných slov: "uvedomenie si, kde je moje centrum, moje brucho, môj život. Pretože pupok je vlastne oblasť kde sme boli spojení so svojou matkou keď sme boli v maternici. V našej spoločnosti sa totižto brušku veľmi nevenujeme. Uctite si svoje bruško, svoje telo masážou, zavinovaním..." Vo videu návod ako zavinovať prvé hodiny po pôrode alebo ako viazať bengkung.
Pri zavinovaní do reboza vždy dbaj na to, aby si dýchala prirodzene a uvoľnene. 
Budeš potrebovať REBOZO dlhé približne 2,7 a viac metrov.  👉🏼 Aktuálne dostupné REBOZO šatky v e-shope.
 
TEPLO - TERMOFOR
 
Počas tohto roka som prežívala jednu menštruáciu s neznesiteľnými bolesťami - neporovnateľné z predchádzajúcimi skúsenosťami. Cítila som každý sťah v podbrušku a do očí sa mi hrnuli slzy z pocitu beznádeje. Skombinovala som všetky dostupné úľavové techniky. Okrem liekov, ktoré doma nemám a dlhodobo nepoužívam ako tlmenie bolesti. Bolo to náročné no zároveň posilňujúce. Odhodlaná, že sa to už nezopakuje som vykročila do nového cyklu s cieľom opäť posilniť niektoré svoje návyky a vyživiť telo kvalitným oddychom a sebaláskou ešte pred príchodom ďalšej menštruácie. Bolesti sa od vtedy nezopakovali.
Dôležitým prvokm, ktorý som ihneď zaradila do starostlivosti o seba počas tejto extrémne bolestivej menštruácie bola kombinácia rebozo + termofór. Od vtedy ich využívam preventívne hneď v prvý deň menštruácie. Ako na to?
Jednoducho si do zaviazaného reboza vložím nahriaty termofór či iný nahrievací predmet. Umiestnením na kríže alebo na podbruško poskytujem svalom a jemným tkanivám pod kožou obrovskú úľavu a uvoľnenie. Je to skvelý spôsob ako na týchto miestach udržať termofór aj počas polohy v ľahu. Pokojne tak môžete aj zaspávať. Prísun tepla tak trvá dlhšie. Z mojej dlhodobej skúsenosti odporúčam vyhnúť sa v prípade bolestí menštruačným pomôckam zavedeným do pošvy (tampón, menštruačný alíšok...). Ideálne pre uvoľnenie svalstva je používanie menštruačných nohavičiek či vložiek, respektíve voľná menštruácia. Predmety zavedené do pošvy môžu zosilnieť napätie a tým aj bolesť, ktorú pociťujeme.
Kombinácia rebozo + termofor bol pre mňa, ako sa hovorí, maximálny "game changer". Termofor mám už asi dva roky v mojej dula - pôrodnej taške. Nikdy mi nenapadlo použiť ho pre seba. Dnes už minulosť.
 
Ak máš pri sebe niekoho, kto ti termofor môže prirpaviť, je to zároveň skvelá možnosť ako nechať druhých postarať sa o nás v čase, kedy sa nášmu telu žiada naozaj zvýšená pozornosť. Budeš možno prekvapená, ako to tvoju blízku osobu - partner, kamoška, sestra, spolubývajúca... poteší a najbližšie príde s vyhriatym termoforom a čajom bez toho aby si ju vôbec oslovila 😉.
Ak nemáš termofor (stojí pár € a je dostupný v lekárni) ani iný nahrievací predmet skús sa zabaliť do reboza a oprieť sa o vyhriaty radiátor alebo pod teplou perinou na svoje bruško prilož teplú partnerovu ruku a nechaj túto energiu prúdiť svojím telom 🌟. Hľadaj polohu, ktorá je ti príjemná.
 
TLAK & MANTEADA
 
Pri tomto bode pripomínam, že väčšina z uvedených úľavových techník pomáha aj počas pôrodu 😉. Predsa len ide o rovnakú oblasť a orgány ženského tela.
Takzvané "dvojité stláčanie bokov" (známe z angličtiny ako "double hip squeeze") či masáž kosti krížovej alebo len jednoduché tlačenie na túto oblasť môžu byť cestou k úľave. Či už je tlak spôsobený druhou osobou alebo použitím reboza, je na našej kreativite. 
Nebudem ti hovoriť žiaden presný postup. Ani počas pôrodu neplatí, že vždy vyvíjame tlak na jeden konkrétny bod. Každá z nás môže pocítiť úľavu vďaka tlaku počas bolestivej menštruácie na rôznych miestach panvy a bokov. Keď do youtube zadáš pojem “double hip squeeze”, čaká ťa naozaj pestrá paleta informácií ako a prečo to funguje.
 
blog-1
Fotenie žena: fotobalíčky
 
Je na tebe vybrať si z viacerých možností. Ja podľa aktuálnej potreby využívam aj olejovú masáž krížov alebo automasáž bruška (bruško odporúčam masírovať celý mesiac napríklad 15 minút pred spaním). 
V tomto bode ešte dopĺňam masáž rebozo šatkou, takzvanú kolísku - MANTEADA. Natriasanie oblasti panvy harmonizuje a uľavuje od bolesti. Je skvelé ak vám túto masáž môže dopriať druhá osoba. Vyberte si pre vás vhodnú polohu na štyroch či na chrbte. Je možné pri tom stáť ale aj sedieť. Ak si to neviete predstaviť, pridávam jednu z možností vo videu, ktoré je zamerané na úľavu počas pôrodu, čo však nádherne platí a bola by škoda nevyužiť počas bolestivej menštruácie: odkaz na video tu.
 
VAGINÁLNA NÁPARKA
 
Pre mňa téma na osobitný článok. Nedá mi však nespomenúť ženské bylinné naparovanie ako jemný nástroj starostlivosti a pozornosti o naše telá. Veľmi dôležitý aj v súvislosti s bolestivou menštruáciou. Pravidelné vaginálne naparovanie sa, opäť aj intuitívne podľa svojich potrieb s použitím bylinných zmesí dostupných v e.shope ÚPRAVA MENŠTRUÁCIE či PRAVIDELNÁ OČISTA je ďaľšou z možností, ako pristupovať k svojmu cyklu s dôrazom na prevenciu a predchádzanie bolesti. 
V ponuke nájdete aj bylinnú zmes ENDOMETRIÓZA, ku ktorej si od dodávateľa produktov k vaginálnemu naparovaniu Steamy.cz môžete prečítať článok, na ktorý pripájam odkaz: https://www.steamy.cz/endometrioza-a-zenska-bylinna-naparka/ Zdieľam aj slová Moniky Valovej od Steamy: “Napařování lůna bylinnými výpary by vám vždy mělo být příjemné, a pokud vnímáte, že vám třeba v určité fázi menstruačního cyklu nedělá dobře, vynechte tuto dobu. Ale možná, že vám jen vaše tělo něco sděluje a stojí za to se zaposlouchat. Co myslíte?”
Počas náparky sa môžeš zabaliť do teplej deky a svojho obľúbeného reboza 🖤.
 
DSC_2924
Naparovacia stolička Yoni portál dostupná skladom.
 
Dôležité: Náparka nie je vhodná počas krvácania ale v obdobiach mimo neho. Počas menštruácie je naša sliznica dostatočne prekrvená a nie je potrebné dodávať jej teplo a vlhkosť prostredníctvom pary z bylinných odvarov. Tým by sme mohli umelo zvyšovať intenzitu krvácania.
Pre viac informácií o kontraindikáciách k vaginálnemu naparovaniu si prečítajte TENTO ČLÁNOK. Vyberám z neho: "U napářkových terapií je dokonce rozhodující, jak moc žena u menstruace krvácí a jak často. Podle signálu těla se vybírá i způsob napářky."
 
POHYB
 
Aké máš pohybové návyky počas jednotlivých fáz cyklu? Vieš kedy ísť viac na výkon a kedy naopak v pohyboch zjemniť a poľaviť? Vieš, že tvoj celkový životný štýl sa môže prejaviť na reakciách tvojho tela počas krvácania? Poznáš hormonálnu jogu a jej účinky? Tvoje pohybové návyky vplývajú na to, ako je tvoje svalstvo a oblasť panvy pripravené na uvoľnenú a príjemnú menštruáciu. 
Na menštruáciu môžeme nazerať z rôznych uhlov a období. Či už cez psychosomatiku, cez prípadné ochorenie či obdobie, v ktorom sa nachádza žena - puberta, životný štýl, zamestnanie, materstvo, stres, menopauza… Veľmi známou sa dnes stáva napríklad gynekologická fyzioterapia, vďaka ktorej sa na centrum ženského tela nazerá hlbšie ako len cez obyčajné gynekologické vyšetrenie. Podľa mňa by už tieto dva odbory dnes mali byť povinne prepojené. Na svoje prvé vyšetrenie u gynekologickej fyzioterapeutky sa len prirpavujem. Aká je tvoja skúsenosť?
Moja obľúbená zostava cvikov počas menštruácie, ktorú som objavila práve počas tých bolestivejších dní vo forme youtube videa TU.
Menštruácia nerovná sa pár dní v posteli. Pohyb, prispôsobený tvojej individuálnej situácii, môže pozitívne ovplyvniť celý priebeh menštruácie. Ak máš rada prechádzky, nezabudni si zavinúť panvu rebozom a udržať sa tak teple 🌞. 
Aktuálnu ponuku rebozo šatiek, produkty k vaginálnemu naparovaniu či pôrodné afirmácie nájdeš TU.
 
REBOZO_10
 
 
Týmto článkom som nechcela podceniť ďalšie faktory, ktoré vplývajú na priebeh menštruácie. Je to moja kvapka do oceánu našich ženských záležitostí. Myslím si, že je potrebné sa v celej téme vzdelávať a predovšetkým spoznávať svoje telo, otvárať sa intuícii a byť vytrvalá.
V prípade, že bežne dostupné techniky na úľavu od bolesti a zmena životného štýlu počas celého obdobia cyklu nemajú z dlhodobého hľadiska vplyv na bolestivé prežívanie menštruácie, poraďte sa so svojím lekárom či lekárkou aby ste zhodnotili možné fyziologické príčiny tvojich ťažkostí.
 
S láskou,
Eva
dula & pôrodná fotografka